Belysning i supermarkeder
Skreddersydd belysningskonsept for supermarkedetGod belysning i supermarkedet øker salget. Med perfekt iscenesatte salgsområder og målrettet veiledning gjennom sortimentet blir varene presentert mer attraktivt, og kundene blir lenger i butikken. I tillegg berikes shoppingopplevelsen av innbydende, estetisk og ikke minst behagelig belysning. Disse aspektene gjør det viktig å utvikle et individuelt belysningskonsept som er skreddersydd for butikken.
- Innbydende filial
- Perfekt presenterte varer
- Økning i salget
Lampegiganten.noBelysningsprosjektet ditt med
Et godt planlagt belysningskonsept får supermarkedet til å virke mer innbydende og varene mer attraktive. Det er mange faktorer å ta hensyn til, blant annet størrelsen på supermarkedet, plasseringen av hyllene, hvilken type varer som skal vises frem og ønsket atmosfære. Lampegiganten.no Stol på ekspertene på lysdesign hos med bred erfaring fra bransjen.
Lamper og armaturer for belysning i supermarkeder
Armaturer for supermarkeder velges med tanke på den individuelle arkitekturen, det ønskede lysmønsteret og ikke minst kostnadseffektivitet og bærekraft. I denne sammenhengen gir bruk av moderne LED-belysning i supermarkeder mange fordeler.
Fordeler med LED-belysning i supermarkeder
- Reduserte energikostnader for mer økonomisk belysning
- Lave vedlikeholdskostnader takket være belysningsteknologi med lang levetid
- Redusere CO2-utslippene for et bærekraftig image
Ifølge en studie fra det tyske energibyrået står belysning for 22 prosent av energiforbruket i matvaresektoren. Energieffektiv, langvarig og vedlikeholdsvennlig belysningsteknologi som LED kan derfor ikke bare øke salget, men også redusere driftskostnadene.
Våre beste kategorier
Lovkrav til belysning i supermarkeder
Ulike bruksområder for belysning i supermarkeder
Supermarkedets belysning skal fremheve kvaliteten på de ulike varegruppene, blant annet frukt, kjøtt, ost og bakervarer. Ulike lyskvaliteter og belysningstyper bidrar spesielt til presentasjonen av varene og dermed til butikkens attraktivitet.
Belysningen i inngangspartiet og kassaområdet i et supermarked påvirker kundens førsteinntrykk og bør skape en tillitsvekkende atmosfære. Samtidig må belysningen sikre lyse og behagelige arbeidsforhold for de ansatte. Dette oppnås for eksempel med LED-paneler med UGR <19. Disse panelene gir en jevn og behagelig omgivelsesbelysning uten ubehagelige blendingseffekter.
Jevn omgivelsesbelysning i supermarkeder gjør at kundene raskt kan finne frem og enkelt velge de varene de vil ha. LED-spotlights og LED-spredningsarmaturer har vist seg å være velegnede som grunnbelysning i supermarkeder. Disse armaturene skaper en passende balanse mellom lys og skygge, slik at produktene i supermarkedet kommer best mulig til sin rett og ser ut som de er av høy kvalitet.
Belysningen av fisk og kjøtt understreker ferskheten og kvaliteten på disse matvarene. Derfor er det viktig å velge lyskilder med naturlig fargegjengivelse (Ra >80) og en passende lysfarge: Rødt kjøtt og fiskesorter som tunfisk virker mer appetittvekkende i varmhvitt lys (<3 300 K), mens mørt hvitt kjøtt og fisk som rødspette, torsk og tunge har godt av dagslys (5 000 - 6 000 K). Varene vises ofte ved hjelp av LED-spotlights eller LED-rørpærer med bred lysstråle. Ettersom LED-lys bare avgir svært lave nivåer av infrarød og UV-stråling, beskyttes også mat og emballasjematerialer, og kvaliteten på produktene opprettholdes lenger.
Belysningen i hyller og ganger trekker kundens oppmerksomhet mot produktene og bidrar til en hyggelig handleopplevelse. I denne sammenhengen er det viktig at det ikke skapes sterke skygger når kundene beveger seg nærmere varene. LED-spotlights og LED-skinnespotlights med høy fargegjengivelse (Ra >80) er spesielt godt egnet til å oppfylle disse kravene. Disse belysningsløsningene sørger for at de naturlige fargene på produktene ikke forvrenges, og at etikettene er lette å lese.
Belysningen av frukt og grønnsaker fokuserer på å fremheve produktenes naturlige skjønnhet. Ettersom de fleste kunder bedømmer varers kvalitet og friskhet ut fra fargen, anbefales høy fargegjengivelse (Ra > 80) i kombinasjon med en svært varm fargetemperatur på rundt 2700 K i dette tilfellet. Armaturene som brukes, bør i hovedsak gi aksentbelysning og bare inneholde en liten andel grunnbelysning. Dette gjør det også mulig å modellere fruktens og grønnsakenes former på en attraktiv måte med lys.
Belysningen for bakervarer og ost har som mål å presentere disse produktene på en tiltalende og fristende måte. Spesialtilpasset aksentbelysning trekker kundenes oppmerksomhet mot områder og hyller i supermarkedet der disse produktene tilbys. LED-spotlights og LED-skinnespotlights med høy fargegjengivelse brukes vanligvis. Disse armaturene sørger for at produktene fremstår i sine naturlige farger, samtidig som de garanterer høy energieffektivitet, selv ved langvarig bruk.
Drikkevarer og non-food-produkter fremheves best i et universalhvit lys på rundt 4 000 K. Her anbefales også godt planlagt aksentbelysning for å rette kundenes oppmerksomhet mot nettopp disse produktgruppene. Denne typen belysning gjør at kundene legger merke til drikkevarene og non-food-produktene. En populær belysningsløsning er lyslister som går parallelt med hyllene. Disse skaper både omfattende og jevn, og ikke minst sterk belysning av produktpresentasjonsområdet.
Apotek- og husholdningsartikler krever en spesiell type produktpresentasjon, ettersom de vanligvis vises på separate salgsflater. En fremhevet varepresentasjon, der varene settes i fokus med lys, mens gangene og trafikksonene trer i bakgrunnen, er et fornuftig belysningskonsept for disse varegruppene. For å sikre en attraktiv produktpresentasjon og rask oversikt er det viktig å tilpasse lysfordelingen til hyllegeometrien. LED-systemer og LED-spotlights med en universalhvit fargetemperatur på rundt 4 000 K anbefales til belysningen.